Jak kupować rośliny w Internecie?
Zakupy internetowe ułatwiają nam życie już od dawna. Przyzwyczailiśmy się do tego, że praktycznie wszystkie potrzebne nam artykuły i produkty możemy kupić internetowo. Taki sposób robienia zakupów ma niewątpliwie wiele zalet. Światowa pandemia w roku 2020 bezsprzecznie udowodniła, jakim komfortem jest możliwość robienia zakupów z domu. Poza tym, czyż nie jest przyjemnie robić zakupy z kubkiem swojego ulubionego napoju w ręku, słuchając muzyki w domowym zaciszu i wtedy, kiedy jest nam wygodnie? Za pośrednictwem kilku kliknięć możemy złożyć zamówienie, bez konieczności wyjazdu do sklepu, który czasami bywa znacznie oddalony od naszego miejsca zamieszkania.
W dzisiejszym wpisie poruszymy temat zakupu roślin przez Internet. Ma on wiele zalet: m.in. możemy czytać szczegółowe opisy, porównywać ceny w innych sklepach, przeglądać zdjęcia rośliny z różnych pór roku (fotografie kwiatów, owoców). Mamy też możliwość zakupić tę roślinę, której w okolicznych centrach ogrodniczych nie ma. Szybciej i łatwiej jesteśmy w stanie znaleźć to, czego w danym momencie szukamy. Bezsprzeczną zaletą jest także łatwość bycia na bieżąco z czasowymi promocjami.
Z racji tego, że w naszej Szkółce Krzewów Ozdobnych Wrzos prowadzimy także sprzedaż wysyłkową, postanowiliśmy stworzyć wpis, w którym zawrzemy przydatne porady. Wiemy bowiem bardzo dobrze, z jakimi dylematami mierzą się osoby, które chciałyby zakupić w taki sposób rośliny do ogrodu. Niniejszym artykułem postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości.

Czy rośliny z mojego zamówienia są dobrze zabezpieczone w czasie transportu?
Nie martw się tym, w jakim stanie dostarczona zostanie roślina. Na ogół rzadko zdarza się, że dociera do klienta uszkodzona, a jeśli już tak się stanie, możesz ją bezpłatnie zwrócić.
Zaczynamy właśnie od tego zagadnienia, bo jest to najczęstszy dylemat klientów. Rodzi się obawa, czy na pewno roślina, którą otrzymam, będzie taka, jak ta ze zdjęcia? Co, jeżeli nie zostanie odpowiednio zabezpieczona na czas transportu i po otwarciu paczki okaże się zniszczona?
Nie musimy martwić się tą kwestią, ponieważ sprzedawcy na ogół bardzo dbają, by rośliny były odpowiednio zabezpieczone na czas dostawy. Jest to przecież w ich interesie, by klient był zadowolony z zakupu. Żaden szanujący się sprzedawca nie będzie celowo wystawiał dobrej opinii firmy na szwank. Tym bardziej, że niezadowolony klient nie dokona raczej ponownie zakupu i może np. negatywnie ocenić firmę w Internecie.
Warto mieć na uwadze, że prawo chroni w tym wypadku kupującego. W sytuacji, kiedy okazałoby się, że roślina jest uszkodzona lub wygląda zupełnie inaczej niż powinna, do 14 dni od jej otrzymania możemy bezpłatnie dokonać zwrotu, na koszt sprzedającego.
Jak pakowane są rośliny do wysyłki?
Jeśli chodzi o pakowanie, branża ogrodnicza ma tutaj zdecydowanie trudniej, ponieważ rośliny ze względu na swoją specyfikę wymagają szczególnego zabezpieczenia i przygotowania na czas transportu. Takie pakowanie, żeby było solidne i spełniło swą rolę, bywa pracochłonne i wymaga użycia kilku rodzajów materiałów. Jednak wszystkie te przeciwności udaje się pokonać. My w 2020 roku, wysłaliśmy bez większych problemów wiele egzemplarzy surmii bigoniowych 'Nana’ w pudełkach wysokich na 250 cm.
Z wymagającym sposobem pakowania roślin, wiąże się czasem odrobinę wyższa cena końcowa zamówienia.
Z lekko podwyższoną ceną musimy się też liczyć, jeżeli kupujemy rośliny za pośrednictwem Allegro. Jest to związane z tym, że platforma Allegro nakłada na przedsiębiorców prowizję od sprzedaży.
Rośliny ogrodowe często pakowane są w formie balotu. Balot to forma zabezpieczenia bryły korzeniowej wykopywanych roślin. Bryłę korzeniową owija się wtedy matą szkółkarską i umieszcza np. w koszu z metalowej siatki. Rośliny w balocie sadzimy bezpośrednio do ziemi, bez ściągania ww. materiałów.

Nie jesteś czegoś pewien? Skontaktuj się ze sprzedającym!
Obejrzyj wszystkie zdjęcia rośliny, która Cię interesuje, dostępne na stronie internetowej sklepu. Przeczytaj zamieszczone na jej temat informacje. Jeżeli nie jesteś czegoś pewien – napisz do sprzedawcy lub zadzwoń. Upewnij się co do czasu i warunków dostawy
Jeżeli “nie zjedliśmy zębów na ogrodnictwie” i kupujemy rośliny w ten sposób po raz pierwszy, powinniśmy raczej podejść do tematu na spokojnie. Zanim złożymy zamówienie, warto przejrzeć wszystkie dostępne na stronie sklepu informacje na temat danego egzemplarza rośliny. Przyjrzyjmy się tym szczegółom, o które w sklepie stacjonarnym nawet nie pytamy, bo widzimy to wszystko na pierwszy rzut oka, czyli np. wysokość rośliny, pojemność doniczki itp. Jeżeli sklep nie podaje tych informacji, możliwe jest, że otrzymamy roślinę produkcyjną w pojemniku o średnicy 9 cm, która też będzie dobrze rosła, ale jest młodsza o rok lub dwa, od tych w doniczkach 2-3 litrowych.
Przed dokonaniem zakupu upewnijmy się także w miarę możliwości co do uczciwości sprzedającego, np. wyszukując opinie o firmie w Internecie.
Koniecznie sprawdźmy czas i warunki dostawy. Czas ten w poszczególnych firmach jest różny i uzależniony od tego, w jakim dniu złożymy zamówienie. Zwykle długość oczekiwania na przesyłkę to od 2 do 7 dni roboczych.
Jak długo trwa oczekiwanie na zamówienie?
W naszej Szkółce Krzewów Ozdobnych Wrzos najszybciej realizujemy zamówienia złożone we wtorek i w środę, bo często pakujemy je “od ręki”. W czwartki i piątki nie wysyłamy paczek, bo Klienci zwykle nie chcą, aby ich rośliny leżały przez weekend w magazynie. W poniedziałek pakujemy zamówienia złożone w środę po południu i w ciągu reszty tygodnia.
Co ważne, staramy się, aby do pudełek mieściło się jak najwięcej roślin. Zamawiając je w naszym sklepie internetowym, naliczane są czasem dwie, a nawet trzy przesyłki, zważywszy na gabaryty roślin i ich wagę. Gdy tylko mamy taką możliwość, pakujemy je tak, aby Klient poniósł jak najmniejsze koszty transportu, a ewentualną nadpłatę niezwłocznie zwracamy, lub modyfikujemy kwotę pobrania. Sporadycznie zdarza się, że roślina jest na tyle rozbudowana, że istnieje ryzyko uszkodzenia w transporcie i musimy tak ją spakować, aby zminimalizować to ryzyko. Wtedy informujemy klienta o zaistniałej sytuacji i np. o konieczności zwiększenia ilości paczek.
W przypadku wysyłki za granicę, też zawsze kontaktujemy się wcześniej z Klientem, aby wybrać najlepszą opcję dostawy. Rośliny ogrodowe można oczywiście zamawiać u nas przez cały rok, również zimą. Wysyłkę po sezonie zimowym rozpoczynamy, kiedy tylko warunki atmosferyczne na to pozwalają, ustalając wcześniej szczegóły z Zamawiającym.
Ważne – jeżeli paczka nie dotrze na drugi dzień, nie panikuj. W czasie siedmiu lat, od kiedy wysyłamy rośliny, nie zdarzyło się, aby jakaś roślina uschła w czasie transportu, a niekiedy wysyłamy je bardzo daleko – do Grecji, Włoch, Szwecji. Ma to znaczenie w najgorętszych miesiącach roku, ale nawet wówczas, gdy przed wysyłką była podlana, 2-3 dni powinna przetrzymać bez żadnego uszczerbku. Są miesiące, w których rośliny z reguły mogą spędzić w transporcie więcej czasu, bez większej szkody. Należą do nich wiosną – marzec i kwiecień, a jesienią – październik i listopad.

Jeżeli chcesz zwrócić zakupioną roślinę, pamiętaj o kilku ważnych kwestiach
Kiedy już otrzymamy paczkę z roślinami, najczęściej towarzyszy nam zaskoczenie i zachwyt, bo bywa, że są dużo ładniejsze niż na zdjęciach. Jeżeli jednak rośliny nie spełniają z jakichś względów naszych oczekiwań, możemy je odesłać na koszt sprzedającego. Każdy sklep internetowy ma w regulaminie dokument odstąpienia od umowy, który pozwala kupującemu zwrócić zamówiony towar. Ważne jest, abyśmy przy rozpakowywaniu nie zniszczyli zbytnio pudełka.
Możemy sami nadać paczkę lub też poprosić o to sprzedawcę. Przykładowo – jeżeli skorzystamy z usług firmy DPD, kurier przyjedzie do nas z gotowym dokumentem, który naklei na naszym pudełku. Po stronie klienta jest wówczas jedynie zapakowanie roślin. O ile tylko to możliwe, warto spakować roślinę w podobny sposób, jak miało to miejsce przed wysłaniem jej do nas. Rośliny przed zapakowaniem powinny być podlane tak, by nie zamoczyły pudełka. W czasie wegetacji pobierają dużo wody, dlatego przyda im się nawodnienie przed transportem.
Jednak zanim w ogóle dokonamy zwrotu, warto zadzwonić do sprzedawcy i poinformować go o sytuacji. Należy wysłać zdjęcie, pokazać uszkodzenie i próbować dojść do porozumienia np. odnośnie do obniżki ceny czy ewentualnie dosłania innej rośliny taniej. To dosyć istotne, ponieważ dla każdej ze stron transakcji porozumienie może okazać się korzystniejsze niż odesłanie roślin. Jeżeli problemem jest uszkodzenie w czasie transportu, to przydatne będzie zrobienie zdjęcia paczki przed rozpakowaniem, a także po otwarciu.
Na koniec pozostaje nam tylko życzyć udanych zakupów internetowych i samych pozytywnych wrażeń po otwieraniu paczek z roślinami. 🙂
